Akut till öron, näsa och halsmottagningen

Gårdagen var en bra dag, Alexander sov en stund efter förskolan då de hade gått promenad och han var så duktig och gick hela vägen så han var lite trött efteråt. Skönt tänkte jag för då kunde han vara vaken lite längre och vi kunde ha lite tacokväll tillsammans.
Det blev dock inte långvarigt, när tacosen var uppäten så lånade Alexander lillebrors blivande läragåsak och slog runt med den och fick handtaget rakt över halsen. Direkt efteråt blev han hes och jag googlade förstås detta direkt. På första länken kunde jag läsa mig till att sjukvården rekommenderar att man ska söka vård direkt.
Sagt och gjort, fick dock stå 1 timma i kö till 1177 (alltså vad händer med 1177???) men när jag väl kom fram så ringde sköterskan direkt till öron, näsa och halsmottagningen på Linköpings universitetssjukhus som sa att vi skulle komma in direkt. 
Klockan var nu 20.30 men det var bara att packa ihop lite mat och blöjor och in med oss alla i bilen. I såna här lägen (ja annars med givetvis) är jag lite extra glad att man inte är ensamstående, dels för att jag måste göra ny synundersökning då mitt mörkerseende är rätt dåligt numera och nervositet ifall det är något väldigt fel. 
Vi höll Alexander vaken hela vägen, räknade billampor och trafikljus, trodde aldrig han skulle hålla sig vaken i 4,5 mil men det gick bra. 
Väl framme fick vi komma in direkt och träffa en så gullig och pedagogisk läkare. Han visade Alexander att han skulle kolla med en spegel i halsen, lysa med ficklampa och hålla i hans tunga när ha räckte ut den. Som tur är hade vi precis lekt doktor under dagen med bl.a. en sån spegel till halsen så det gick jättebra även om Alexanders reaktion givetvis var att dra in tungan men några sekunder var allt läkaren behövde för att se att det inte var svullet i luftvägarna och antagligen ingen fraktur. Hesheten hade dessutom försvunnit nu. 3 leksaker fick han med sig hem haha, det var allt en spännande väska med glittriga smådjur som Alexander älskar. 
Sen for vi hemåt och familjen landade i sängen kl 22.30, Ludvig sov hela vägen dit och hela vägen hem och fortsatte sova till morgonen därpå då vi fick väcka honom (??). 
Det kändes skönt att de ville ta en titt på Alexander och vi ska hålla koll på inandningen i 3 dygn, förändras den så ska vi ringa öron, näsa och halsmottagningen direkt. 
 
 
Idag har jag nog tjatat hål i huvudet på Alexander om hur himla stolta vi är över att han gjorde som läkaren sa igår kväll <3
 
 


Fy så läskigt. Jag håller med om 1177. I somras fick Axel någon form av kruppanfall. Stod i kö över en timme. På barnakuten sade de att nästa gång bara åk. Men man tänker ju att man ska rådfråga först... Skönt att det gick bra!

Svar: oh fy så läskigt med kruppanfall! JA man vill ju inte belasta akuten i "onödan" utan råd från 1177 eller 112 om det verkligen gäller livet, men snart känns det som att man inte har något val. Inte klokt egentligen. Hoppas det gick bra med Axel också <3
frunorrbom.blogg.se

2017-02-27 // 12:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback